Doğru Bisiklet Seçimi

Doğru Bisiklet Seçimi

Bir bisikletli olarak elime geçen en ufak fırsatta bisiklet için misyonerlik yaptığımdan bu köşede bana sunulan bu güzel fırsatı geri tepmeyeceğim ve size bu yazıda ‘amaca yönelik bisiklet seçiminden’ bahsedeceğim.

 

Eğer ki bir bisiklet almaya karar verdiyseniz sürecin en zor kısmının bisiklet seçimi olduğunu aklınızın bir köşesinde daima bulundurun.

 

Doğru bisikletin tercih edilmesi hem bisikletten alınacak keyfin artmasını sağlayacak hem de yaşanabilecek herhangi bir sağlık sorununun, boşa gidebilecek paraların, gereksiz harcamaların önüne geçecektir.

 

O yüzden bisiklet almak istediğini belirten dostlarımıza seçimlerini belirlemeleri için birkaç soru sorar ve aldığımız cevaplara göre adım adım ilerler, en sonunda onlar bisikletleriyle uzaklaşırken arkalarından el sallarız.

Grubumuzda defalarca yapmış olduğumuz bu işlemi bir kez burada, sitemiz üzerinden gerçekleştirelim:

 

1- Bisikleti hangi amaçla ve sıklıkla kullanacaksın?

 Bu sorunun cevabına göre bisikletin türünü belirliyoruz.

 

Kullanım amacına göre bisiklet türleri çeşitlilik göstermekte ve çeşitli özelliklerle donatılmış olabiliyor.

 

Bunu yapmak, kullanmayacağınız bir özelliğin bisiklet üzerinde olmasını engellemek veya özellikle kullanmak istediğiniz bir özelliğin bisiklet üzerinde olmaması durumunu ortadan kaldırmak için geçerlidir.

 

Örnek vermek gerekirse dağ tepe dolaşacak birisine yarış bisikleti, enduro full süsp isteyen birisine de yarış bisikleti önermek oldukça gereksiz olacaktır.

 

 

 2- Bütçeniz nedir?

İlk soruda belirlediğim tür içerisinden marka, model ve çeşitli özelliklere göre tercih yapmanıza yardımcı olmak için ayırabileceğiniz bütçeyi belirlemeniz sizi binlerce seçenek içerisinde bir nebze de olsa rahatlatacaktır.

 

İnsanlardan öneri istediğinizde bütçe belirtilmezse ucu bucağı olmayan ve genelde herkesin kendi bisikletini önerdiği bir liste serilebilir önünüze.

 

Bütçe belirlemeniz ve bunu belirtmeniz emin olun sizi çok çok rahatlatacaktır.

 

 

Bisikletin bir spor, hobi, gösteri ve gezi aracının olmasının yanı sıra bir ulaşım aracı olduğunu da belirtmek isterim.

Yani hafta sonu turlarının yanı sıra evden işe/okula, okuldan/işten eve yolunu da ucuza ve yoğun trafiğe takılmadan geçmek isterseniz de size bir bisiklet önerebiliriz.

 

 

Belirttiğimiz üzere her farklı amaç için bisikletler olduğu gibi son dönemlerde iki türü tek bir bisiklette birleştiren melez (hybrid) olarak tabir edilen modeller de piyasada bulunmakta

Aslında ‘tek bir bisiklet tek bir amaç için kullanılır’ şartı yoktur. Bu kişinin tamamen kendi iradesi ve kondisyonuyla da alakalı bir durumdur.

 

Yani 26’’ bir bisikletle şehir ulaşımı yapılmaz demek doğru olmaz; ama şehir ulaşımı için 28’’ bir model tercih etmek sizin bisikletten alacağınız keyfi maksimum düzeye çıkaracaktır.

 

Lafı daha fazla dolandırmadan kabaca türlerden bahsedelim. Aslında her türün altında yine alt kategoriler bulunmakta, tasarım farklılıkları ile türlerde bir şekilde birbirlerinden ayrılmış durumdalar.

 

 

Birinci seçeneğimiz piyasada diğer türlere göre daha yaygın olarak kullanılan dağ bisikleti. MTB olarak da adlandırılabilmektedir.

 

MTB adı üstünde dağ bisikletleri daha zorlu yol koşulları için tasarlanmış dağ, tepe, patika dinlemeden tamamen kendi yolunuzu belirlemenizi sağlayan önünde veya kadronun ortasında amortisörü bulunan bisikletlerdir.

 

Yani şöyle düşünün yeni yerler keşfetmek, mola verdiğiniz yerlerin ıssız olmasını ve günlük hayattan çam ağaçlarının ortasına hiç yol olmayan yerlerden geçerek gitmek istiyorsanız siz kesinlikle MTB insanısınız.

 

MTB’ler uzun yıllardır 26” (inç) olarak kabul görüp üretilmiş olsa da son dönemlerde 27.5” ve 29” modeller de yaygınlaşmaya başlamıştır.

26” modellerin uzun yıllardır piyasada olmasının avantajı olarak lastik ve yedek parçalarının daha kolay ve ucuza bulunabilmesi söz konusudur.

 

Ancak 29” ve 27.5” modellerin 26” ya göre daha fazla hareket kabiliyeti sunması, fizik kuralları gereği engelleri daha kolay aşabilmesi kabiliyetine de sahiptir.

Bir diğer türü tek bir 28” başlığı altında anlatıp alt türlerden de kabaca bahsedeceğim.

 

28” modeller 26” modellere göre daha büyük teker, daha akıcı göbeklere, daha hafif gövde yapısına ve lastiğin maruz kaldığı sürtünme kuvveti hususunda biniciye büyük avantajlar sağlamaktadır.

 

28” modelleri ise;

-Yol/Yarış Modelleri

-Şehir/Hybrid Bisikletleri olarak ikiye ayırabiliriz.

 

 

Yol/yarış modelleri adı üstünde yarış geometrisine sahip daha eğik pozisyonda kullanılan tamamen aerodinamik sürüş kurallarının geçerli olduğu lisanslı sporcuların veya performans turları yapmak isteyen kullanıcıların ilk tercihidir. Hafiftir.

 

Eğer ki asfalt yola çıkıp sınırlarınızı zorlamak istiyor ve rüzgârın en şiddetli halini üzerinizde hissetmek istiyorsanız tercihinizi bu türden yana yapmamanız için hiçbir sebep yok.

Konfordan bir miktar ödün verilmiş olsa da emin olun hissettirdiği duygu bambaşkadır. ☺

Yol-yarış bisikletlerinde yarış hedefi olmayan kullanıcıların kullandığı daha konforlu daha yumuşak tasarımlı yol modellerine ise endurance adı veriliyor.

 

Aslında her başlığı tek tek incelemeyi ekstra bir yazıyla anlatabilirim. Bu yazının mümkün olduğunca sıkmadan, kısa kalmasını istiyorum.

 

 

Şehir bisikletleri olarak adlandırılan modeller daha dik oturularak kullanılan ve konforun ön plana çıktığı hafif ve akıcı modellerdir.

Şehir bisikletleri işe gidip gelmek, çarşıya, okula yani bisikletini ulaşım amacıyla kullanmak isteyenler için üretilmiştir. Hafiflik kaygıları yoktur. Esas olan kullanıcının yaşayabileceği sıkıntıyı en aza indirmek olarak hedeflenmiştir. Şehrin coğrafi yapısına göre uygun vites aralıkları sunar ve kullanıcının konfor tercihine bağlı olarak amortisörleri olabilir.

 

 

“Ben yükümü alıp kampımı atar, oradan oraya gider, her gece başka yerde uyur, başka manzaraya uyanırım.” derseniz ise sizin kaleminiz tur bisikleti.

 

Tur bisikletleri uzun mesafeleri fazlaca yük ile yokuşlar için geniş vites aralıkları olan, taşıma kapasitesinin artması ve jant dayanıklılığının fazla olması için genelde 36, bazen, nadir de olsa 40 telli olur.

 

 

Günümüzde tur bisikleti anlayışı konusunda halen tartışmalar sürmekte.

MTB’den tur bisikletine, şehir bisikletinden tur bisikletine, hybrid modelleri sırf tur bisikletine çevirmek için alanları çok fazlaca gördüm.

Biraz da tur yapılacak güzergâhın yol kalitesine bağlı olarak çevremdeki insanlar bu tarz modelleri kullandı.

Tura her şeyiyle hazır olan safkan tur bisikletleri de yok değil; lakin diğer modellere nazaran bi’ nebze yüksek fiyatları ile dikkat çekiyorlar.

Bisikletin muhtelif yerlerinde bagaj demirleri bulunmakla birlikte, bisiklette konfor ön plandadır. Çünkü kullanıcısı günde ortalama 5 ila 6 saat sele üzerinde kalır.

Değişen aksesuarlar ile konforu arttırmak mümkündür. Bu aksesuarlar bisiklet anlayışına bağlı olarak ülkeden ülkeye değişiyor aslında. Örneğin; biz Türkiye’de kelebek gidonu yaygın kullanırken, dropbara sahip bisikletler ise yabancı turcular tarafından oldukça popülerdir.

Ve bir de canımız ciğerimiz son dönemlerde oldukça popülerleşen, eski bisikletçilerin bir ‘ikinci bisiklet’ olarak tercih ettiği katlanır bisikletler var.

 

Adı üstünde bu tasarım harikası bisikletlerin yegâne amacı katlanır olmaları sebebiyle toplu taşımaya, şehir içi ulaşıma entegrasyonu sağlamak.

 

Yani küçük tekerleri ve küçük kadroları ile kolayca katlanabilir olmaları, hafif olmaları, ev-durak-iş-okul-durak arası yine fazlaca olan mesafeleri yakınlaştırmak için birebir. Eğer ki ulaşım için bir tür istiyor ve de kat etmeniz gereken mesafe yine de bisiklet için çok kalıyorsa bu türü de düşünebilirsiniz.

Gördüğünüz üzere bisiklet işinde gerçekten fazlaca tür ve bunun altında da birden fazla çeşit var.
Unutmayın, bisiklete başlamanın en zor kısmı bisiklet seçimidir.

Siz bu aşamayı atlattığınız takdirde gerisi çorap söküğü gibi gelecek, endişelendiğiniz birçok konu kendiliğinden hallolacak. ☺

Bisikletli Ulaşım Platformu’nun hazırladığı bu görselde konunun kısa bir özeti esasında;

bisiklet_secimi-1

 

 

 

 

 

 

 

 

Güneşle ve Pedalla

Güneş daima sizinle olsun.

Teşekkürler Atalay Çelik

Comments

comments

Previous Biz Korkmuyoruz. Otostopta Karşılaşılan Ünlü İsimler De Öyle
Next 500.000 Ziyaretçi | Teşekkürler InterRail Ailesi

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply

You might also like

BicycleRail | Bisikletli Gezginler 0 Comments

Yarışma : Dünyayı Gezen En Güzel Bisiklet Fotoğrafları

Yaz mevsiminin ardından hüzünle el salladığımız şu hafif esintili günlerde bisikletli dostlarımızın bu mevsim neler yaptığını merak ettik. BicycleRail Üyelerimiz acaba nerelere pedalladılar? Neler yaptılar ve neler çektiler? sorularına yanıt bulmak

BicycleRail | Bisikletli Gezginler 0 Comments

RodostoBike Bisiklet Şenliği | BisikletRail

25 Eylül Pazar günü Rodostobike Bisiklet Şenliği’nde Süleymanpaşalılarla birlikte pedal çevirerek kentte bisiklet kültürü ve sporuna destek verecek olan tüm bisiklet severlere ilgilerinden dolayı şimdiden teşekkür ediyoruz.  24 Eylül Cumartesi

BicycleRail | Bisikletli Gezginler 0 Comments

121 Bisiklet Turcusunun Deneyimi

Bisiklet turu zengin ve benzersiz bir tarihe sahiptir. 19. yüzyılın sonlarındaki Avrupa’daki işçi sınıfı seyahatlerinden 1900’lü yılların başında tamamen bisikletle seyahat eden ABD askeri tugaylarına, bisiklet yolculuğunu en çok destekleyen