Bisiklet Kadro Boyu Seçimi Nasıl Yapılır?

Bisiklet Kadro Boyu Seçimi Nasıl Yapılır?

Bisiklet kadro boyu seçimi nasıl yapılır?

 

Bir kaç gündür sıradaki başlığımız ne olsa diye düşünüyorum. Hatta grubumuzda biraz geriye giderek en çok sorulan soruları çıkarmaya çalıştım. Bu sorularıda belli bir düzeyde sıraladığımda maalesef adım adım takip ettiğim kılavuz yazılarında ilk sıralarda olmaya uygun başlıklar yoktu.

Oysa sorun tam da gözümün önündeymiş!

Bisiklette kadro boyu seçimi bu haftaki konumuz olacak.

Gruba atılan postlarda, bana gelen özel mesajlarda veya sohbet ettiğimiz kişilere eğer bisiklet almayı düşünüyorlarsa en zorlu kısmın hep seçim kısmı olduğunu söylemişimdir. Ama benim bisiklet alma serüvenimde en zorlu kısım kadro boyu seçimi kısmı olmuştu.

Nedir kadro boyu, nerden nasıl anlaşılır bunu hemen kısaca anlatayım.

Kadro boyu dediğimiz rakamsal veri sele borusunun içerisine girdiği borunun başladığı sele kelepçesinden aynakolun (göbeğin) tam orta noktası arasında kalan mesafedir. Bu sayının değişmesi sonucu üst borudan, alt boruya, bisikletin tüm geometrisi değişmekte, her kadro boyu için ayrı ayrı mühendislik hesaplamaları yapılıp üretilmektedir.

Kadro boyunun doğru seçilmesi niçin önemlidir?

-Sürüş Kontrolü

– Rahatlık

– Gücün yola aktarımının en ideal olacağı oturma pozisyonu için doğru kadro çok önemlidir.

Öncelikle şunu belirtmeliyim.

İnternette, forumlarda, bloglarda çok çok fazla bu konuda yazı var. Bu su götürmez bir gerçek… Kendi seçim sürecimde okumadığım blog, topic kalmadı, hatta daha doğru bilgiye ulaşmak için çokça fazla yabancı blog ve forumlarda da dolaştım. Ve bunları yaparken az önce bahsedeceğim problemimden haberdar değildim. Ve yaşadığım (o dönem Sivas) yerde gidip kadroları deneyebileceğim bir mağaza yoktu, belki halen yok. Emin değilim.

 

Şunu da eklemeden geçmeyeyim o internette karşınıza çıkan hesaplama motorlarının verdiği sonuçlara %100 güvenmemenizi bir dost olarak salık veririm.

O tablolarda şu boya şu kadro, şu türde şu boya kadro şeklindeki hesaplamaların hiçbirisinin bana uymadığını, hatta bir tablonun diğer bir tabloya uymadığını farkettim.

 

Daha sonra okuduğum bir yazıda (şuan net hatırlayamıyorum) en doğru kadro boyu seçiminin iç bacak boyundan hesaplanabileceğini öğrendim.

Benim boyum 178 ve o meşhur tablolara baktığımda tercih etmem gereken kadro boyu olarak 54-56 yazarken, bacak iç boyumdan  (74 cm) yaptığım hesapta ise 50 cm kadroyu kullanmam gerektiğini öğrendim.
Etrafımdaki boyu bana yakın (+-2 cm) arkadaşlarımla konuştuğumda birisinin 54, bir diğerinin 56 kullandığını öğrendim.

Bacak iç boyuna gelince mevzu işler değişti, işte o zaman anlaşıldı tüm olay J

Birisinin iç bacak boyu 84 iken yine bir diğerinin 80 cm idi.

12380343_10153976962302482_306052494_n
İşte o zaman genel orana göre benim bacaklarımın kısa olduğunu anladım. Bir hüzünlü hikaye daha burda sona erdi J

Ben bunu öğrendikten sonra artık kadro boyu seçimi için gruba soru soran herkese bacak iç boyuna göre tercih etmelerini önerdim.

TÜRE GÖRE KADRO BOYU NASIL BELİRLENİR?

Aslında her bisikletin farklı amacı olduğundan daha önceki yazımızda bahsetmiştik. Farklı amaçlar için üretilen bisikletlerinin tasarımlarının değişmesi, geometrilerinin farklılaşmasından da doğal bir durum olamaz elbette.

Ama her farklı kadronun bir ortak noktası ise tek bir sabitten, sizden yani bacak içi boyunuzdan yola çıkarak hesaplanmasıdır.

Bu sabitlerden her zaman tam sayı çıkmayacağı için bunları yuvarlarken tercihimize göre şekillenecek bir husus var.

-Eğer sportif bir sürüş hedefleniyorsa en yakın küçük kadro boyuna

-Konfor odaklı bir sürüş isteniyorsa en yakın büyük kadro boyuna yuvarlanır.
Bacak içi boyu nasıl ölçülür?

Küçükken ilkokulda öğretmenlerimiz boyumuzu ölçerken yaptığı işlemi biz iç bacağımız için yapacağız.

33d96e9fbd56ee18948a2fc87d0a3d6c

Ayakta durarak sırtınızı duvara dayayın. (Ayakkabısız olursa daha bi hoş olur.)

Topuklarınız duvara değsin, dizleriniz asla kıvrık olmasın.

Topuk, diz ve leğen kemiğiniz tek bir çizgi üzerinde olsun. Dik durun.
Ve bir kitabı bacağınızın arasına alıp mümkün olabilecek en yüksek konuma getirip kitabın üst köşesi ile yer arasındaki mesafeyi ölçün.

Bu rakam sizin iç bacak boyunuzu verir.

 

Uygun kadro boyunun belirlenmesi

 

Bu aşamada iç bacak boyunuzu doğru hesaplamış olduğunuz varsayımında bulunarak, her bisiklet türü için kendi sabiti ile çarparak hesaplıyoruz.

 

 

 

Dağ Bisikleti Kadro Boyu Seçimi

Dağ bisikletlerinde kadro boyu inç cinsinden ifade edilir. Bu sabit ile iç bacak boyunuzu çarptığınızda size direk inç cinsinden mtb kadronuzu verecektir.

 

Misal kendim için;  74 cm x 0.226 = 16,724”

En uygun kadro ölçüsü 17” olacaktır benim için.

 

Yol Bisikleti Kadro Boyu Seçimi

Yol bisikletlerinde kadro boyu mtblerin aksine cm olarak ifade edilir.

 

Örneğin;

74 cm x 0,67 = 49.58 cm

Yukarda da bahsettiğim gibi kendi bisikletimde 50 cm kadro kullanmam gerekiyor. Ama ben bisikletimi tur için hazırladığımdan, daha az eğilmek ve konforlu olması için bir beden daha büyük alarak 52 cm kadro kullanıyorum.

(Yol bisikleti hesabından nasıl tur bisikleti işine döndük diyenler olursa kullandığım bisiklet Merida’nın Speeder 200 V modeli. Bu bisiklet Merida’nın eski Ride serisi yol bisikleti kadrosu kullanılarak üretilmiş bir fitness-hybrid bisikletidir. İncelemesi çok yakında yine bu köşede olacak.)

 

Şehir Bisikleti Kadro Boyu Seçimi

Şehir bisikletlerinde markadan markaya değişiklik göstermekte bazı markalar inç cinsinden verirken boyları, bazı firmalar ise cm cinsinden verir.

Bu hesap direk inç cinsinden verecektir size hesabı lakin almak istediğiniz marka şehir modelini cm cinsinden satıyorsa minik bir hesap daha gerekebilir.

 

Örneğin;

74 cm x 19,166”

Bu hesaba göre de en doğru boy 19” gibi durmaktadır.

Hesaplamaları yaptığımıza göre son olarak yanlış kadro boyu kullanımının ne gibi etkileri olacak bundan kısaca bahsedip bu yazımıza burda son verelim

 

-Küçük kadroda pedal çevirirken veya dönüşlerde gidonun dizinize çarpması gayet olağan

-Büyük kadrolarda öne doğru çok fazla eğileceğinizden bel, sırt ağrısı maalesef kaçınılmaz.

Kontrol hakimiyet için daha fazla efor harcayacak, fazladan yorulacaksınız.

Eklem ağrıları daha ciddidir, yanlış boyda doğru şekilde oturmakda mümkün olmayacağından daha ciddi problemler yaşayabilirsiniz.

Yanlış seçilmiş kadro boyu ile bisikletten alacağınız keyfi de bir şekilde frenleyecek o çok paralar dökerek aldığınız bisiklet belki bir köşede çürümeye terk edilecek.

 

Küçük küçük önemsiz gözüken detaylar bile bisiklette oldukça önemli, dikkat etmekte fayda var.

 

İşte tüm bu sebeplerden ötürü bedenin en doğal oturuş pozisyonuna yakın olması için doğru kadro boyunu şiddetle tavsiye ediyoruz.

 

 

Güneş daima sizinle olsun.

Atalay ÇELİK

Comments

comments

Previous 19 TL Uçak Bileti Kampanyası Yine Başladı
Next Neden Google değil de YardımRail

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply

You might also like

Haberler 0 Comments

RodostoBike Bisiklet Şenliği | BisikletRail

25 Eylül Pazar günü Rodostobike Bisiklet Şenliği’nde Süleymanpaşalılarla birlikte pedal çevirerek kentte bisiklet kültürü ve sporuna destek verecek olan tüm bisiklet severlere ilgilerinden dolayı şimdiden teşekkür ediyoruz.  24 Eylül Cumartesi

BicycleRail | Bisikletli Gezginler 0 Comments

İkinci El Bisiklet Alırken Ne Yapmalı?

Bir hafta önceki yazımda bisiklet seçiminden bahsetmiştim size. Bu yazımda ise ikinci el bisiklet alırken dikkat etmemiz gereken hususlara değinip sizlere yardımcı olmaya çalışacağım.   Eğer bir önceki yazıdan kullanım

BicycleRail | Bisikletli Gezginler 0 Comments

Kuzeyi Rüzgar Gösterir, Bisiklet Götürür

Küçükken heyecanla beklediğimiz karne hediyesi, büyüyünce yüzüne bakmadığımız, kaportası ve motoru bizzat sizin olduğunuz bir ulaşım aracı olarak basitçe tanımlayabiliriz şu şeytan arabasını… Peki aslında öyle mi? Şu söylediklerimin fazlası var,