İkinci El Bisiklet Alırken Ne Yapmalı?

İkinci El Bisiklet Alırken Ne Yapmalı?

BicycleRail

Bir hafta önceki yazımda bisiklet seçiminden bahsetmiştim size. Bu yazımda ise ikinci el bisiklet alırken dikkat etmemiz gereken hususlara değinip sizlere yardımcı olmaya çalışacağım.

 

Eğer bir önceki yazıdan kullanım amacınıza uygun çeşidi belirleyip kafanıza bir bisiklet alma fikrini oturttuysanız bundan sonrası tamamen sizin bütçenize ve düşünce şeklinize kalmış bir olay.

Yani;

‘’Uğraştırmayın yahu şimdi beni ikinci el ile, sıfır alır geçerim” demiş olabilirsiniz. O zaman sizin bisiklet marka-model tercihinizi şu dakikadan itibaren bütçeniz ve mağazanın tutumu belirler ama ikinci el almak için birden fazla sebep olabilir. Bunların en başında bütçe, yeni başlayıp kendine güvenememe ve daha sonrasında ise daha yüksek donanımlı bir bisikleti daha uygun fiyata almak düşüncesi gelebilir (sıfırına göre uygun olacağı gerçeği).

Bu yazımızda ise bu durumları gözetmeksizin tamamiyle apayrı olarak 2. el bisiklet alırken size yardımcı olmak için birşeyler karalayacağım.

 

Bu arada sıfır bisiklet almak isteyenler için de bir minik uyarı yapmak istiyorum.

“Lütfen gözünüze kestirdiğiniz modelin araştırmasını iyi yapın, kullanıcı yorumlarına önem verin.”

Bunu neden söylüyorum; Bazı bisikletçiler elindeki stoğu eritmek, vitrininden mal satmak yani kabaca para kazanmak için kullanıcının kullanım amacını ve isteklerini önemsemeksizin başka, bambaşka, çok başka modeller önerip dolaylıda olarak kullanıcının beklentilerinin boşa çıkmasına sebep oluyorlar. Bunun sonucunda ise balkonlarda, kilerlerde terkedilen bisikletler oluyor. Oysa bisiklet dediğin sokakta güzeldir değil mi?

 

O yüzden almaya karar verdiğiniz modeli az buçuk gözünüze kestirip araştırmasını yapınız hatta almayı düşündüğünüz mağazayıda bi ufak araştırmakta fayda var. Tabi ki her mağaza da böyle değil J

Şunun şurasında bir avuç insanız birbirimizden haberimiz oluyor malum mecralarda J

 

Samsun’da, Sivas’ta veya Kütahya’da bulunan bisikletçinin tutumundan ben Çanakkale’de anında haberdar olabiliyorsam, herkes olabilir J İnternet güzel bi’şey değil mi? J

 

Gelelim şimdi esas konumuz olan ikinci el mevzusuna.

Ben çok az da olsa model yükseltirken eskisini mağazaya takasa veren birkaç kişi gördüm. Eğer var ise buralardan almanız esnafın size bir şekilde güven garantisi vermesi demektir. Ama dediğim gibi bu seçenek biraz nadir.

Bir diğer ikinci el kaynağı ise senin benim gibi kullanıcılar J

Malum sitelerden, forumlardan, sosyal medya üzerinden satışa koyduğumuz ilanlardan…

İşler burada ilginçleşiyor işte..

 

Herşeyden evvel unutmamanız gereken husus satıcı ile alıcı arasında kurulacak olan güven bağına dayalı tüm olay. Ben bunun için sizlere önerilerde bulunamam bu tamamen size ve kendi yeteneğinize kalmış bir olay J

 

Malum, grubumuza gelen onca post ve özelden aldığım mesajlar üzerine ikinci el ilanlarında sık sık geziniyorum. Yanlış yönlendirme ile yanlış alınmış bisikletler, mtb den yola geçenler veya az da olsa tam tersi, model yükseltmek isteyenler gibi çeşitli sebeplerden satılığa çıkarılmış modellere rastlamak mümkün.

İlanı gördük, bisikleti gözümüze kestirdik peki yazılan veya söylenen herşeye inanacak mıyız?  Satıcıya neleri sormak gerekir ki eksik bilgi paylaşımı olmasın.

 

İlanı gördük. Bisiklet hoşumuza gitti, e fiyatıda bütçemiz dahilinde. Görünürde veya satıcının yazdıkları arasında bir arıza-sorun da gözükmüyor.

 

Benim bu durumlarda merak ettiklerimin başında bisikletin kadrosu geliyor. Özellikle de dağ bisikleti ise ilandaki…

 

Satıcıya soracağınız sorulardan birisi bu bisikleti nerde ve ne amaçla kullanmış olduğudur. Biliyorsunuz ki her bisikletin farklı bir amacı var. Yani elbette bir dağ bisikleti ile şehir içi ulaşımı sorun yaratmaz ama sabit maşalı bir modelle de hoplayıp zıplamalı yol yapana da biraz şüphe ile yaklaşmak lazım J Cyclocross değilse tabi J

 

Bisikletin ne kadar süre ile kullanıldığını mutlaka ama mutlaka sormak zorundayız ki bu en önemli sorulardan birisidir. 2-3 yıllık olduğu halde 300 km yapmayan modeller gördüm, bunlara rastlarsanız şanslısınız.

 

Eğer bisikletin yakınlarında değilseniz detaylı fotoğraf istemek ise olması gerekendir. Çekinmeyin mutlaka isteyin. Son zamanlarda artık satıcılarda kargo ve bu tarz hususlarla vakit kaybetmemek için elden satış şartını koşmaya başladılar. Satıcı görerek alsın, güven problemi yaşanmasın, kalpler kırılmasın baş ağrımasın J

 

Eğer bisiklet başka bir şehirde ise sizin için bakabilecek birisini arayın. Bu hususta bizim grubumuzun faydalı olacağına inanıyorum. Geçen sene şuan ki bisikletimi alırken sağolsun Oğuz  (Dilmaç) ricam üzerine o gün bisiklete bakmış ve onay vermesi üzerine ertesi gün bisikleti almıştım. Bı şansınızı deneyin derim.

 

Bisikletin kadrosunu mutlaka inceleyin bazen bağlantı noktaları, kaynak geçişlerinde ince eleyip sık dokuyun. MTB ise alacağınız bisiklet dikkatli olun.

 

Çizikler, minik dairesel boya kalkmaları kozmetik sorundur sorun etmenize gerek yok. Lakin uzun ince boya atmaları çatlak habercisi olabilir.

 

Maşa ve gidon arasındaki furş seti ise bisikletin en çok oynayan parçalarındandır. Bisiklete binip gidonu sağa-sola çevirin. Eğer dönüş esnasında bir zorlanma hissi veya sesler geliyorsa bu orda bir problem olduğuna işarettir. Rulmanların bakıma ihtiyacı var demektir.

 

Bisikletin sahibinden rica edip bir tur atmak isteyin. İki tur atmadan bisiklet mi alınırmış canım J İlerideki direğe kadar bir gidip gelin bakalım. Direk olmadı, köşe oldu. O da olumlu.

Vites geçişleri nasıl, pedal çevirirken sorun var mı, frenlerin durumu ne alemde hepsi bu turda ortaya çıkar.

Vitesleri tek tek deneyin. Sıra sıra arttırıp düşürün. Atlanan dişli var mı bakın.
Pedala tempolu basınca pedallardan veya göbekten ses gelecek mi dinleyin.

Değişen parça var mı, varsa diğer komponentlerle uyumlu çalışıyor mu buna bakın.

Eğer V frenli bir model alıyorsanız zayıf bir ihtimal ama dışardaki tel parçasına pas var mı diye bakın. Şaşırtıcı ama çok bilindik bir markanın 1 yaşındaki bir bisikletinde fren telinin paslandığını görmüştüm. Çok pahalı bir şey değil fren teli ama böyle bir durum varsa bisiklet sahibiyle paylaşın.

Bisiklet disk frenli ise disklerde yamukluk var mı ve frenler tutuyor mu buna bir bakın. Çünkü diskli jantlar sökülüp takılırken nadir de olsa disk yamultanlarla karşılaştım.

 

Ön amortisör varsa boşluk olup olmadığını kontrol edin. Bu istenmeyen bir arızadır.

 

Lastiklerin durumuna mutlaka bakın. Fazlaca aşınmışsa mutlak değişmesi gerekir. Lastikler sizin yol ile olan tek bağınız. En ufak yağışta, hatta su birikintisinde kayıp düşmenize, kendinizi yaralamanıza sebep olabilir. Lastikler önemli, sizi tatmin etmez ise mutlaka ilerde değiştirin.

Ön freni sıkıp bisikleti öne doğru itin. Bu esnada maşanın kadro içerisine girdiği noktayı gözlemleyin. Boşluk var ise burdaki hareketi zaten hissedeceksiniz. Gidonda bir ekstra hareket, titreşim olacak hatta yeterince sessiz bir ortamda iseniz tık-tık sesini de duyacaksınız.

Bir diğer husus ise jantlar. Jantlara önce bir yakından bakın çatlağı var mı, eksik teli var mı. Daha sonra havaya kaldırıp bir döndürün. Eğer lastik yalpalıyorsa akordu (bu kelime de egzos, egzoz, egzost muhabbetine döndü tek bir kabulü yok halen J ) yok demektir. Ama akord dediğin zaten ara ara yapılması gereken bir olay, genel bakıma dahildir. O yüzden çok da büyük problem değil.

Yalpa, dönme süresinin gözlemleyin, sürtünme var mı bunu kontrol edin. Jant yanaklarına bakın v frenli modellerde aşınmalar olabilir. V frenli modellerin yanlış kullanımında bu durumla karşılaşilabiliyor. Yanlış kullanım ve ihmal edilen pabuçlar sebebiyle aşınmış çember yanaklarına şahit oldum.
Arka ruble-kaset ve aynakolun dişlilerine bakın eğer çok aşınmışlarsa diş boyutları farklılık gösterecektir. Aşınmış diş, zincir sıyırmasına neden olur. Sıyıran zincir ise vites geçişlerinde istediğiniz dişliye düşmediğinden veya atladığından eğer zincir de aşınmış ise kopabilir.

 

Dişlilerde paslanma var ise bu onların ömürlerinin sonuna yaklaştıklarını işaret edebilir. Buna da dikkat edin.

 

Tüm bunların yanı sıra zaten kadro üzerinde paslanma, boya dökülmesi, göçük, vites durumu gibi göz önünde olan şeylerin kontrolünü mutlaka yapmanız gerek. Bunlar kozmetik durumlar, eğer sizi çok fazla rahatsız etmiyorsa herhangi bir problem yok demektir.

 

Fiyat konusunda zaten oraya aklınızda bir rakamla gideceksiniz ama o rakam bisiklet sahibinin aklındaki rakam olmayabilir.

 

Unutmadan eğer var ise satıcıdan bisikletin tüm belgelerini isteyin. (fatura ve garanti belgesi) Var ise ücretsiz bakım fişleri de garanti belgesinin içinde oluyor. İsim vermeyelim ama bir yerli firmanın bayileri nedense çoğunlukla fatura vermiyor ama garanti belgesine imza ve tarih atıyor. Bu yeterlidir. Ama mutlaka tarih ve imza olsun.

 

Unutmayın mal satıcının ve fiyatı satıcı belirler. Bunu lütfen unutmayın. Saçma sapan nedenlerden, minik çiziklerden fiyat kırmaya çalışmayın. Anlayış gösterin.

 

Bisiklet her ne kadar korusanız da çizilen, çizilecek birşeydir. En basitinden yolda giderken çarpan bir taş bile kadronuzu çizebilir. Bu tarz kozmetik durumları çok fazla takmamak gerek.

 

Tüm bunların sonunda bisiklet içinize sinerse, bisikletin sorunsuz olduğuna ikna olursanız güzel ve anlayışlı bir pazarlıkla bisikletin yeni sahibi siz olabilirsiniz.

 

Daha önceki yazımda ve bu yazınında başında belirttiğim gibi yanlış yönlendirme gibi sebeplerden satılan bisikletleri çok çok uygun fiyatlara alabilirsiniz.  Sadece biraz araştırma ve şans ister J
Malum satış sitelerinde, forumlarda pusuya yatın.

Güneşle ve Pedalla

Güneş daima sizinle olsun.
Atalay ÇELİK

 

Comments

comments

Previous Kasımda kamp b'aşk'adır :)
Next 19 TL Uçak Bileti Kampanyası Yine Başladı

0 Comments

No Comments Yet!

You can be first to comment this post!

Leave a Reply

You might also like

BicycleRail | Bisikletli Gezginler 0 Comments

Yarışma : Dünyayı Gezen En Güzel Bisiklet Fotoğrafları

Yaz mevsiminin ardından hüzünle el salladığımız şu hafif esintili günlerde bisikletli dostlarımızın bu mevsim neler yaptığını merak ettik. BicycleRail Üyelerimiz acaba nerelere pedalladılar? Neler yaptılar ve neler çektiler? sorularına yanıt bulmak

BicycleRail | Bisikletli Gezginler 0 Comments

Bisiklet Kadro Boyu Seçimi Nasıl Yapılır?

Bisiklet kadro boyu seçimi nasıl yapılır?   Bir kaç gündür sıradaki başlığımız ne olsa diye düşünüyorum. Hatta grubumuzda biraz geriye giderek en çok sorulan soruları çıkarmaya çalıştım. Bu sorularıda belli

BicycleRail | Bisikletli Gezginler 0 Comments

Kuzeyi Rüzgar Gösterir, Bisiklet Götürür

Küçükken heyecanla beklediğimiz karne hediyesi, büyüyünce yüzüne bakmadığımız, kaportası ve motoru bizzat sizin olduğunuz bir ulaşım aracı olarak basitçe tanımlayabiliriz şu şeytan arabasını… Peki aslında öyle mi? Şu söylediklerimin fazlası var,